** -15% na brašny APIDURA ** s kódem: APIDURA15

Jak správně pečovat o kolo

4 kroky, jak správně pečovat o kolo: ať si tvůj bike spokojeně vrní 

Chceš, aby ti mašina šlapala jak hodinky a neškrábala o život při každý vyjížďce? Dneska si shrneme 4 základní kroky pro údržbu kola. Povíme si, jak správně čistit kolo, zaměříme se na mazání kola a poradíme, jaký doplňky vzít na vyjížďku. Na závěr přidáme pár vychytávek, který ti ušetří nervy i cash za častej servis. 

 

Udrzba_kola

 

Každej bahenní král si teď beztak brblá pod fousy: trocha špíny přece ještě nikoho nezabila! Jenže tady nejde o to být lev salónů: údržba jízdního kola ovlivňuje nejen jeho výkonnost, ale taky jízdní bezpečnost, pohodlí a životnost komponentů. Když svou mašinu necháš hnít a s rukama vraženýma v kapsách budeš čekat, „až to všechno opadá“, brzo ti to vrátí – a ne zrovna jemně. 

Zkrátka a dobře: když dáš svýmu biku péči, jedeš vesele dál. Dneska ti prozradíme 4 základní kroky, jak se správně starat o kolo, aby na každý vyjížďce vrnělo blahem – a ty taky!

 

1) Očisti kolo: a vem to pořádně z gruntu 

Čistota, půl zdraví – a to platí i u kola. Žádná rychlovka s hadicí u pumpy, ale poctivá hloubková očista. Použij speciální čistič na kolo – zapomeň na jar od dřezu!  

Vsaď na kvalitu od značek Peaty’s, Silca, Squirt nebo Finish Line. Tyhle čistící prostředky na kolo prožerou všechny vrstvy bahna, který si schováváš na biku na horší časy, a přitom neodrbou lak.  

A bonus? Všechny jsou 100% biologicky rozložitelný, takže i když stříkáš v přírodě, jsi eko. 

PSSST! Chceš ušetřit peněženku? Sáhni po 5l balení profi čističe na kolo Peaty’s Loamfoam Cleaner! Tenhle frajer je totiž hned 2x EKO: EKOlogický a EKOnomický.

 

Snímek obrazovky 2025-09-25 v 14.31.51 Snímek obrazovky 2025-09-25 v 14.33.23

 

Jak vyčistit kolo: 

1)  Nastříkej čistič na suchý kolo - neoplachuj předem!

2) Nech čistící prostředek pár minut působit.

3) Opláchni vodou, klidně hadicí na zahradě.

4) Nech kolo uschnout, případně dosuš hadříkem z mikrovlákna.

 

Udrzba_kola_1

 

Bez čeho se neobejdeš: 

  • Sada kartáčů na kolo: každej kousek by měl mít tvar přizpůsobený pro očistu konkrétních částí kola a štětiny s různou tvrdostí. Doporučujeme sadu kartáčů na kolo od Peaty’s – důkladně vyčistí komponenty, dostanou i fakt tvrdohlavou špínu ze všech škvír a nepoškrábou rám. 
  • Utěrka z mikrovlákna určená pro dosušení kola a rychlou očistu.   
  • Čistící ubrousky do kapsy se hodí na cestovní údržbu (pro fajnšmekry, co nechcou mít na biku ani flíček).

Snímek obrazovky 2025-09-25 v 14.21.51 Snímek obrazovky 2025-09-25 v 14.22.36

 

TUNING TIP: Nechceš každej kousek lovit zvlášť? Máme pro tebe hned 2 luxusní sady nejen na čistění kola! 

  • Sada na čištění kola Peaty’s Complete Bicycle Cleaning Set ti dá do ruky celej arzenál – šampon, odmašťovač, mazivo, dva kartáče a bambusovou utěrku v kufru. Vše na místě, ready to roll. 
  • Dárkový box s cyklokosmetikou Silca Bicycle Spa Box je luxusní sada pro kompletní očistu kola, která potěší i cyklo fajnšmekry. Obsahuje čistič na řetěz i rám, bezvodý čistič, ochranný vosk na rám i komponenty, mikrovláknové utěrky a aplikátor z mikroplyše. Čistota, lesk a profi ochrana v jednom boxu. 

Snímek obrazovky 2025-09-25 v 14.13.45 Snímek obrazovky 2025-09-25 v 14.15.07 

 

Udrzba_kola_3

 

2) Vyčisti a namaž řetěz: srdce pohonu musí cvakat 

Zkušení bikeři ví, že zanedbanej řetěz je peklo. Drhne, skřípe, špiní a ničí kazetu. Pokud chceš jezdit na full výkon, řetěz promazávej po každý vyjížďce (nebo aspoň po každých cca 100 km – a co si budem, to často zmákneš i za víkend).  

Jak správně pečovat o řetěz a pohon na kole se dozvíš ve speciálním článku. 

 

Snímek obrazovky 2025-09-25 v 14.27.58 Snímek obrazovky 2025-09-25 v 14.29.00

 

3) Vybav se na cestu: cyklo doplňky, co ti ušetří nervy 

Nic ti nezničí pohodičku v sedle tak jako prázdná duše, povolenej šroubek nebo defekt. Proto s sebou vždycky voz lékárničku nejen pro sebe, ale taky pro svůj bike.  

Na žádným švihu ti nesmí chybět kvalitní příslušenství na kolo: 

 

Multiklic

 

Multiklíč

Multiklíč na kolo je malej, ale nepostradatelnej pomocník na cesty. Sada nářadí na kolo v praktickém kapesním provedení ti umožní v polních podmínkách doladit posed, poštelovat přehazku nebo utáhnout uvolněnej košík na láhev. Vybírej co nejlehčí multiklíč: každej gram navíc se při jízdě počítá.  A zkontroluj, že je cyklo nářadí vybavené bity s odpovídající velikostí pro tvůj stroj.  

PSSST! Švýcarské nářadí na kolo Daysaver ti umožní sestavit si špičkovej toolset přesně podle tvýho gusta a stylu jízdy. Pojď si pro super lehké multiklíče s nekonečnými možnostmi přizpůsobení.  

 

Sada na opravu defektu 

Bezdušák, nebo klasikaať už jezdíš jakkoliv, sada na opravu plášťů je must-have. Lepení, knoty, CObombičky nebo pumpička… U nás najdeš všecko, co potřebuješ na rychlou záchrannou akci uprostřed divočiny. Navíc v lehkým a kompaktním balení, co nezabere místo. 

 

Pumpicka

 

Pumpička na kolo

Cyklistická pumpa ti nesmí chybět na žádným švihu. Pokud chceš být v co nejlepší kondici, hlídat si tlak je důležitý – a to platí i pro tvýho mazlíka na dvou kolech.  

Pokud není pumpa na kolo vybavená manometrem (ukazuje aktuální hodnotu tlaku v pneumatikách), doporučujeme si pořídit i digitální tlakoměr, ať jsi furt v obraze. S tím ti pomůže i snímač tlaku, kterej ti ušetří neustálý kontrolování plášťů.  

Rychlokurz: jak vybrat pumpičku na kolo? 

Cyklistické pumpy dělíme podle druhu a typu huštění (tlak vs. objem).  

 

Druhy pumpiček na kolo 

  • Dílenská pumpa – vysoký výkon je super do garáže na domácí údržbu. 
  • Pumpa na CO₂ – šikne se, pokud jezdíš fakt často. Je ultralehká, skladná a nafukování kola s ní nestojí žádnou námahu. Nezapomeň si na cestu přibalit CObombičky – bez nich nefunguje.  
  • Elektrická pumpička – ušetří ti námahu s ručním pumpováním. Napojíš hadičku na ventilek, foukáš a sleduješ tlak na displeji.  
  • Pumpa na vidlici (pro celopéra i na zadní tlumič) – pomůže ti se správným nastavením tlaku vzduchu u odpružených kol podle váhy jezdce a stylu jízdy.

Typ huštění (tlak vs. objem)

Co se týče typu huštění, ve zkratce platí: pro široký bikový pláště ber velkoobjemovou pumpu, úzký pláště potřebují vysokotlakou pumpičku. Takže: 

  • Silnička = vysokotlaká pumpa 
  • MTB = velkoobjemová pumpa 
  • Gravel bike = zlatá střední cesta (záleží na šířce plášťů) 

Ideální tlak v pneumatikách kola přímo pro svůj bike najdeš zboku na pneumatice.  

TUNING TIP: Před koupí pumpičky si zkontroluj typ ventilku na svým kole – galuskový, autoventilek, vzácně i Dunlop. A na cestu přibal náhradní duši – když se plášť rozsekne, žádný lepení ti nepomůže.

 

4) Pravidelně navštěvuj cykloservis

Odborný servis kola je posledním důležitým bodem péče o jízdní kolo. Ne všechno si na mašině zvládneš poštelovat doma v garáži – proto je občas potřeba navštívit mistra od fochu, kterej ti dá bike do pucu, že se bude blejskat jak novej. Servisuj kolo aspoň 1x ročně – ale pokud drtíš kilometry po stovkách měsíčně, ber svýho miláčka k doktorovi“ i častěji.

 

Bezdusovy_system

 

TIP: bezdušák – vyšší liga pro jezdce, co ví 

Chceš jezdit bez strachu z defektu? Jdi do bezdušového neboli tubeless systému.

Proč jít do tubeless systému?

  • Nižší tlak = lepší grip
  • Míň defektů
  • Míň nervů

K instalaci bezdušového systému potřebuješ:

  • pláště s označením TLR (tubeless ready), 
  • správně uzpůsobený ráfky, 
  • bezdušové ventilky, 
  • těsnicí tmel (Squirt, SILCA), 
  • případně bezdušovou pásku do ráfku. 

TUNING TIP: U nás pořídíš bezdušové ventilky na kolo ve všech barvách duhy. A bacha, nejsou jen na parádu: díky nim snadno najdeš pozici ventilu, když potřebuješ nahustit bike.

 

Spokojenej bike = spokojenej biker 

Kolo není jen stroj. Je to tvůj parťák v dobrým i ve zlým, kus tvý duše…a tichej svědek tvých epických trailových držkopádů. Tak mu dej lásku, jakou si zaslouží. Správná péče o kolo jako je pravidelný čištění, mazání a kvalitní výbava na cestu ti ušetří cash, nervy, a hlavně prodlouží radost z každý jízdy. Tak šup – vezmi svýho miláčka na wellness hned teď!

Udrzba_kola_4 

 

FAQ:
jak
pečovat o kolo doma

 

1) Jak často bych měl/a čistit kolo?

Frekvence čištění kola záleží na tom, jak často a v jakých podmínkách jezdíš. Pokud jezdíš v blátě, prachu nebo dešti, ideální je očistit kolo po každé vyjížďce. Při běžném ježdění (např. dojíždění po městě nebo v suchém terénu) stačí umývat kolo cca jednou za měsíc, v případě menšího znečištění jen otřít vlhkým hadříkem. Vždy se řiď podle stavu kola.

 

2) Jaký tlak by měly mít pláště kola?

Ideální tlak závisí na šířce plášťů, typu kola, stylu jízdy a váze jezdce. Přesné rozmezí najdeš vždy na boku pláště. 

Obecně platí: 

  • Silniční kola: 6–8 barů (90–120 PSI) 
  • Gravel bikes: 3–5 barů (45–70 PSI) 
  • MTB: 2–3 bary (30–45 PSI)

 

3) Jak správně skladovat kolo mimo sezónu?

Ideální je kolo zavěsit na držák se zpola nahuštěnými plášti a uchovat ho v suchém, stinném prostoru. Kolo rozhodně nenechávej stát – na jaře ho pravděpodobně najdeš s prázdnými plášti, na kterých není dobré dlouhodobě stát kvůli jejich životnosti. Vyhni se přímému slunečnímu záření a vlhkuty můžou způsobit korozi rámu nebo zteření gumových částí kola.

 

4) Co zkontrolovat na kole před každou jízdou (tzv. pre-ride check)?

Stačí provést rychlou a osvědčenou ABC kontrolu: Air (tlak v pneumatikách), Brakes (funkčnost brzd) a Chain (stav řetězu). Stiskni brzdy a zkontroluj, jestli drží a páky nedochází k řídítkům. Rychle projdi kolo očima – nejsou uvolněné šrouby? Vidíš nějaké závady na rámu? Nemáš spadlý řetěz? Celá kontrola zabere minutu, ale může ti zachránit život.

 

5) Jak zabránit častým defektům na kole? 

Zvaž tubeless (bezdušový) systém. Sníží tlak v pneumatikách, zlepší grip kola a minimalizuje defekty. Nutná výbava: tubeless ready pláště a ráfky, těsnicí tmel, bezdušové ventilky a případně bezdušovou pásku do ráfku. Pokud chceš přejít na „bezdušák bez servisu, můžeš se poradit s profíky na prodejnách nebo online.

 

6) Kolo po čištění špatně přehazuje – co s tím?

Nejčastěji se stane, že se při čištění dostane voda do bovdenů, nebo došlo k posunutí bovdenů či lanka přehazovačky. Pořádně vysuš kolo a zkontroluj, jestli jsou bovdeny a lanka na svém místě. Poté zkus několikrát projít všechny rychlosti. Pokud problém přetrvává, pro jistotu navštiv mechanika.